Besökstoppen

måndag 30 mars 2015

Måndags-mood!

Hej på er fina!

En trist mulen måndag-förmiddag!
Då häller jag upp en kopp kaffe. 
Tänker att idag ska jag göra till min.
Ska nog börja med att ta ett bad,
fortsätter nog med att öva på mina blom-dekorationer.
Jag har ju många timmars övning att göra.

Ibland kan jag nog känna mig som mest lugn när det är "tråkigt" väder.
Då slipper jag ha prestationsångest över allt som man bara måste göra när det är fint väder. 
När solen skiner ska man må som allra bäst, det gör jag nog också.
Men jag tänker att det lätt kan bli bitterljuvt. 
Det kan också göra ont när det är underbart fint.
Jag kan lätt känna mig lite deprimerad när solen skiner och fåglarna kvittrar och alla är så lyckliga. 
Alla utom jag.
Sommaren har ju varit en lång plågsam fylleperiod när jag växte upp. Då syntes pappas sjukdom mycket tydligare. Han var mer utomhus och hördes mer bland grannar och så. Jag minns att jag kunde gå ut med hunden, istället för honom, när jag såg att grannar var ute i trädgården. 
När folk började krypa ut ur sina hus på våren, gjorde pappa det också. 

Det kanske blir skillnad nu när jag mår bättre förstås.
Dessutom tror jag också det har med min allergi att göra, det blir så jobbigt att andas liksom.

Som vanligt har jag ju också bara jämfört mig med andras utsida, och inte deras insida med eventuell ångest. 
Skönt om folk bara hade kunnat vara lite mer öppna och säga hur dom egentligen har det och mår. Inte för att man hela tiden måste klaga, inte bli en sådan man inte vill fråga hur det är och få en timmes klagan om värkande knän. Men någon sorts balans. 
Eller vad sägs om att uppfinna en ny hälsningsfras, istället för- Hej, hur är det? Säga kanske -Hej, vilka snygga byxor, eller -Hej, vad glad jag är att se dig! Ibland vill man ju veta hur någon mår, men ibland och oftast är det bara en artighetsfras och då vill man ju faktiskt inte höra, -Jo, jag har gått igenom en depression, mitt i kön på Ica. 
Det är helt klart en svår balans och jag har inte listat ut något bra svar. 
Kan ni komma på en bra hälsningsfras som inte handlar om något jag inte vill veta, men ändå är artig?

För att knyta ihop denna röriga säck, vill jag summera denna måndagen med att den är härlig. 
På sitt sätt.
Nu gör vi denna måndagen till den bästa måndagen hittills!

Skriver mer senare, när jag tröttnat på blom-dekorationer!

Puss och kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar