Besökstoppen

lördag 22 juli 2017

Denna gamla hyndan kan visst sitta!

Halvvägs! 
Mer än halvvägs!
Semesterhets!
Nej, det skulle jag ju inte ha.
Tillåter mig inte att ha det.
Samtidigt har jag ett lugn i mig också.
Det känns lång bort att börja ställa klockan snortidigt,
att tvinga barnen till skolan,
att planera in när ja behöver göra vissa saker, som tex planera maten,
eftersom att jag inte bestämmer över min egna tid.
Denna semestern har vi bestämt upp väldigt mycket,
eller det gör vi nog varje år.
Det bara blir så.
Vi vill så mycket,
och njuter av att packa ihop oss och åka iväg,
oftast inte så långt.
Nu låter det som om att det är en dröm,
mannen bakom ratten,
barnen skrattandes och förväntansfulla i baksätet,
och alla är lyckliga.
Nej, nej.
Så har vi det verkligen inte.
Någon som skriker att den inte ska med,
någon som svär att vi inte kommer att få plats med packningen i bilen
och någon som helt plötsligt ska ha hårvaxet som ligger inpackad längs ner i skuffen på bilen.
Jag tänker varje gång att vi är ett fullkomligt dårhus.
Att om någon skulle filma oss och lägga upp på youtube,
hade denne någon vunnit priser för bästa underhållning.
Ja, just det.
Glömde tillägga vår ledsna fyrbenta vän som sedan länge förstått att flocken håller på att lämna henne,
men inte ger upp hoppet om att få följa med,
om hon bara går i vägen heeeela tiden, 
så att hennes husse är redo att strypa henne och ylar; -"Amen för helvete, flytta på dig"!
Det hjälper ju sällan. 
När vi helt slut och svettiga kommer iväg och alla sitter knäpptysta för nu orkar ingen mer och semestern har inte ens börjat.

Men när alla har hatat varandra färdigt och skilsmässan läggs på is,
då händer det något.
Då är vi på väg.

Vi har haft underbara dagar på Immeln.
Både sol och bad har vi fått lyxa med.
Till och med jag har badat.
Simmat och badat i en sjö där man varken ser botten eller sina egna tår.
Kallt var det också,
riktigt kallt.
Så kom inte och säg att man inte kan lära en gammal hund att sitta.
Denna gamla hyndan har lärt sig att simma i iskallt vatten,
frivilligt.

Nu tvättar vi allt,
packar om och drar snart vidare.
Nästa gång blir det med husvagnen.

Har tagit dåligt med bilder,
men här kommer ett par.
Dessutom har jag inte berättat om när vi gjorde roadtrip till Stockholm och Uppsala,
men det kommer.
Puss och kram på er.


På väg!



Obligatoriska tacosen!







Jättekallt i vattnet.
Jätte, jätte, jättekallt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar