Besökstoppen

söndag 22 april 2018

En söndagsmorgon!

Söndagsmorgon!

Båda barnen sover hos kompisar.
Första gången E sover hos en tjej.
Han har velat fram och tillbaka flera gånger,
men då har det hänt andra saker mellan.
Nu blev då första gången.
Hade jag fått välja,
hade han aldrig gjort det,
så man kan säga att vi ändå mötts på mitten.
Han tycker ju att han ändå är femton,
att han är typ vuxen.
Ibland glömmer jag lite hur det känns att vara tonåring,
för jag har fullt upp med att vara snart 40-åring.
Att fundera på om jag ska byta bank,
räcker pensionspengarna till en dräglig pension,
kommer barnen komma ur barndomen som härliga, respekterande och ödmjuka män,
eller kommer dom ur barndomen som manipulerande mördare.
För så kan jag faktiskt tänka ibland,
att eftersom att jag sett så många trasiga människor tvivlar jag ibland på om jag kan göra något alls.
Missförstå mig inte.
Jag kommer aldrig, aldrig ge upp att kämpa för mina barn, aldrig.
När jag växte upp, hängde jag med de ungdomar som inte mådde så bra, och som inte gjorde de bästa valen. 
Idag när jag är vuxen och har kunskap om tex missbruk,
kan jag ju se att vissa av mina gamla vänner aldrig hade en chans, inte en förutsättning att bryta det destruktiva. 
Det sociala arvet, ni vet!
Föräldrar som jobbar alldeles för mycket, föräldrar som inte är närvarande på olika sätt och föräldrar som är stressade och på andra sätt inte mår bra.
Ganska hög andel av mina gamla vänner är antingen begravda till följd av missbruk och tragik, eller  fortfarande aktiva missbrukare och utanför samhället.
Jag får nog bara tänka att det blir som det blir och vi gör vad vi kan,
helt enkelt.
Tunga tankar och svårt att förhålla sig till!

Hur hamnade jag här-
bland dessa tankar!
Ja,ja.

Jag tänkte visa mitt senaste stickprojekt!
En tröja av mohairgarn i korall.


Inget konstigt än så länge.
Utmaningen är då att mönstret är på engelska.
Engelska kan vi ju, tänker ni!
Ja, jag tycker ändå att jag är hyfsad på att läsa och förstå men detta är som om att någon skrivit på ryska.
Stickspråket i sig måste man lära sig att förstå, termerna kommer inte av sig själv.
Men om man då dessutom översätter dessa svenska termer till engelska, blir det som sagt ryska.
Tro inte att man kan översätta via Google translate, 
för de kan ju inte heller dessa termer.
Envis och tjurig har jag spenderat många stunder med att översätta ord för ord, läsa allt hundra gånger och givetvis ha mentorssamtal med min kära Mona på garnbutiken, så nu äntligen tror jag att jag fattar!
Här kan ni se förkortningarna och termerna jag pratar om:


Men skam den som ger sig.

Nu ska jag ge mig ut i denna soliga söndag!
Ha en skön dag alla!
Puss och kram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar